Sportmassage Apeldoorn & SportSupportShop.nl - Voor Sporters en niet sporters
 

De Sportmasseur

De taak van de sportmasseur

De sportmasseur probeert de sporter gezond te houden. Dit doet hij/zij door middel van:

  • Massage:

  • Gespannen of juist slappe spieren weer hun normale spanning laten krijgen door rustige of juist stimulerende massage.
  • Advies:

  • Niet alleen op gebied van sport maar ook van kleding, schoeisel, voeding en training.
  • Begeleiding:

  • Tijdens blessure herstel om weer sneller volledig te kunnen trainen.

    De behandeling van de masseur is gericht op het ontspannen van de meest belaste structuren. Hij/zij kan er voor zorgen dat het volledige herstel eerder is.
    De sportmasseur houdt zich bezig met de primaire, secundaire en tertiaire blessurepreventie. Voor het behandelen van blessures wordt de sportmasseur niet opgeleid. Hij/zij moet wel signaleren en verwijzen. Uitgangspunt van de behandeling is het functie onderzoek.

    De opleiding:
    Wanneer een aankomend sportmasseur wordt opgeleid door een door het NGS gecertificeerd opleidings instituut, dan voldoet deze sportmasseur aan de eisen van de NGS en die van VWS. De opleiding bestaat uit een gedeelte theorie. De vakken die behandeld worden zijn:
  • Blessurepreventie

  • Sportmassage theorie en praktijk
  • Algemene anatomie (topografie van het lichaam) en Fysiologie (werking van het lichaam)

  • Specifieke Anatomie

  • EHBO en Reanimatie

  • Tapen en Bandageren


  • Het andere, grootste gedeelte, is praktijk. Daarin komt aan bod hoe er een behandelplan moet worden opgezet, maar nog belangrijker hoe je dat gaat uitvoeren. De diverse onderdelen van een massage worden per onderdeel uitvoerig geoefen.

    Het examen:
    Dit bestaat uit een theorie gedeelte en een praktijk gedeelte. Een leerling sportmasseur mag pas deelnemen aan het praktijk examen als alle vakken van het theorie examen gehaald zijn. De onderdelen van het theorie examen zijn: Anatomie, Fysiologie en Sportmassage (blessurepreventie, theorie van de massage). Het praktijk examen bevat EHBSO (eerste hulp bij sport ongevallen), Onderzoek (intake gesprek en functieonderzoek), Sportverzorging (tapen en bandageren) en Massage.

     

    Waarom sportmassage?

      Tegenwoordig willen we gezonder leven. Sporten speelt daar een grote rol in. Zowel op recreatief als topniveau, voor mannen en vrouwen, jong en oud. Sportmassage is een manier om voor en na inspanning het herstel van de spieren te bevorderen. Naast een goede warming-up is een pre-activiteitsmassage een goede voorbereiding op een prestatie. Net zoals, naast de cooling-down, een post-activiteitsmassage. Te intensief en teveel bewegen kan spierpijn en overbelasting veroorzaken. Bij onvoldoende herstel kan er een blessure ontstaan waardoor u tijdelijk of voor langere tijd niet meer kunt sporten. Soms kunt u zelfs niet meer aan het werk. De spieren, pezen en gewrichten hebben teveel te lijden gehad. Dat uit zich o.a. in vermoeidheid, stijfheid en pijn. Maar zelfs bij eenvoudigde spierpijn (een beschadiging van de spiervezels) kan bij onvoldoende herstel een blessure ontstaan. De sportmasseur kan met een herstelbevorderende massage een rol spelen in het voorkomen van blessures. Het gaat in de sportmassage om blessurepreventie. Een sportmasseur mag een blessure niet behandelen, maar kan tijdens de genezing hiervan wel zorgen dat de algemene conditie niet achteruit gaat door stimulerende massages van niet aangedane spiergroepen. Het herstel kan bevorderd worden door het geven van oefeningen en ontspannende massages.

      Bij Sportmassage Apeldoorn kunt u terecht voor een deelmassage of een gehele lichaamsmassage.
     

    Nederlands Genootschap voor Sportmassage

    NGS - sportmasseurs bezitten het enige door het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) in Nederland erkende diploma "Sportmassage". Zij zijn goed opgeleid en lid van het NGS. Het NGS stelt hoge eisen aan de kwaliteit, de werkwijze en houding van haar leden. NGS - sportmasseurs houden hun kennis en kunde bij door regelmatig her- en bijscholingscursussen te volgen. NGS - sportmasseurs leveren bij veel evenementen (bijv. Nijmeegse Vierdaagse) een bijdrage aan het welzijn van de deelnemers.

    Het Nederlands Genootschap voor Sportmassage (NGS) is sinds 1954 dé examen- en brancheorganisatie voor sportmassage, sportverzorging en wellnessmassage in Nederland. Het NGS bewaakt de kwaliteit binnen de branche en van de NGS-masseurs. Bovendien is het NGS de grootste brancheorganisatie voor sport- en wellnessmasseurs van Nederland en is daarmee op (inter)nationaal niveau gesprekspartner van de overheid, de nationale sportkoepel NOC*NSF, sportbonden, -verenigingen, organisaties uit de (sport)zorgketen en de wellnessbranche.
     

    sportmassage voor Sporters

      1. Doelgroep:
      Elke sportbeoefenaar, recreatief semi-professioneel of professioneel, vraagt veel van zijn/haar spieren. De één traint 1x per week, speelt geen wedstrijden, de andere traint elke dag en speelt daarbij wedstrijden. Het is daarom zeer belangrijk dat de spieren een goede verzorging krijgen. Hiermee voorkom je spierpijn, overbelasting en zelfs blessures.

      Sportmassage doet denken aan topsport en professionele
      begeleiding. Natuurlijk maakt sportmassage een belangrijk onderdeel uit van de begeleiding van topsporters. Maar ook de amateur, die minder vaak en op een lager niveau zijn of haar sport beoefent, zal zeker baat hebben bij sportmassage. Dus voor alle sporters, van alle niveau's is sportmassage effectief. Enkel het accent, de intensiteit en soort behandeling is anders.

      2. Hoe lang & hoe vaak:
      Een behandeling duurt tussen de 20 en 90 minuten. Een totale massage duurt 90 minuten en een deelmassage duurt vanaf 20 minuten. Hoe vaak is afhankelijk of het een preventief of behandelend consult is, hoe iemand reageert op een massage, hoeveel iemand sport en hoe zijn/haar herstellend vermogen is. Afhankelijk van wat je wilt, kun je kiezen voor 2x in de week je spieren te laten behandelen of 1x per week. Dit afhankelijk van de mogelijkheden die de sporter heeft. Bij het intake gesprek, welke je altijd voor de 1e behandeling zult voeren met een gediplomeerde sportmasseur, komt ter sprake welke sport er hoevaak beoefend wordt, hoe de trainingen opgebouwd zijn en op welk niveau er gesport wordt. De gezondheid, werk en vrije tijd worden besproken. Eventuele klachten worden beoordeeld. Er wordt ingegaan op de wensen en verwachtingen van de klant en of de sportmasseur daar aan kan voldoen. Met een functieonderzoek wordt de uitgangssituatie bekeken en kunnen (pijn)klachten onderzocht worden. Alles wordt opgeschreven en bewaard in een dossier, mits de klant daar geen bezwaar tegen heeft. Gezamelijk wordt er een behandelplan opgesteld om een effectief resultaat te kunnen boeken dat ook zichtbaar wordt in het dossier.

      3. Voorkomen is beter dan genezen! Blessure preventie:
      Het moet niet zo zijn dat je een sportmasseur bezoekt zodra je een blessure hebt opgelopen, juist het tegenovergestelde! Je spieren preventief laten masseren vermindert de kans op blessures en verhoogt bovendien je prestaties. Je spieren blijven soepel en belangrijker; de kans op blessures word kleiner! Het doel van sportmassage is blessurepreventie!

      4. Definitie blessure:
      Iedereen kent eigenlijk wel de kleine of grote ongemakken die bewegen met zich mee kunnen brengen. Variërend van spierpijn tot kneuzingen, spierscheuringen en botbreuken. De oorzaak van een blessure is een hogere belasting dan de toelaatbare belastbaarheid van het lichaam. Als het lichaam opgewarmd is (warming-up!), is de belastbaarheid een stuk gestegen, waardoor de kans op blessures afneemt. Overbelasting kan ontstaan doordat er te veel geëist wordt van het lichaam. Het te lang doorlopen met een (op het oog) "kleine" blessure is een veel voorkomende oorzaak van grotere blessures. Dit terwijl een sportmasseur dat kan voorkomen door herstelbevorderende massage en de kleine blessure daarmee helpen te genezen.

      5. Blessureherstel:
      Heb je toch last van een blessure, neem dan contact op met je sportmasseur en bespreek de mogelijke behandeling ter bevordering van het herstel. Hierbij moet je, naast massage, ook denken aan bijkomende zaken als: advies op het gebied van trainingsopbouw, kleding, schoenen en voeding. Tapen/bandageren. Het spreekt voor zich dat de sportmasseur niet alle blessures kan oplossen. Na onderzoek kan een doorverwijziging naar huisarts of fysiotherapeut het advies zijn van uw sportmasseur. Het doel van de sportmasseur is: preventie en erger voorkomen. De behandeling van de blessure op zich is de taak van de huisarts of fysiotherapeut.

      Kortom, een bezoek aan de sportmasseur is ten alle tijden, voor elke type sporter, preventief of behandelend, meer dan de moeite waard.
      Vraag het maar aan je spieren!
     

    Sportmassage voor niet-sporters

      Doelgroep:
      Lichamelijke inspanning is meestal sport gerelateerd en sportmassage wordt dan, hiermee in relatie gebracht. Maar sportmassage is veel breder. Ook huis, tuin, keuken en werk inspanningen zijn lichamelijke inspanningen voor je spieren, deze hebben voordeel bij een goede spierverzorging = sportmassage.

      In de huidige tijd zitten veel mensen achter de computer, en niet alleen meer de mensen met een kantoorbaan. Overal zijn computers ondenkbaar, onmisbaar en geïntergreerd. De problemen, klachten die langdurig gebruik van de computer met zich mee kunnen brengen zijn alom bekend onder de naam RSI. Ook zaken als de verkeerde stoel of de verkeerde werkhouding, verkeerde werkplek, kunnen vervelende klachten veroorzaken. Ook fysiek zwaar werk kan hier aan bijdragen. En of dit nu het omspitten van je tuin is of gewoon je vaste baan, dat maakt niets uit voor de sportmasseur.

      Kortom door vermoeidheid, stress, of overbelasting kunt u last krijgen van: nek, schouders of rug. Dit kan zich uiten in vermoeidheid, hoofdpijn of spierpijn in nek, schouders of rug. Middels een verzorgende & ontspannende sportmassage kunt u dit tot het verleden laten behoren. Middels deze massage worden de overblaste spieren weer los gemasseerd en soepel gemaakt. Adviezen om dergelijke problemen te verminderen cq. voorkomen, kunnen worden gegeven. Dit is ergocoaching. Wat is een goede zithouding, hoe kan ik het beste tillen, oefeningen en andere indeling van de (thuis)werkplek.

      Hoe lang & hoe vaak:
      Een behandeling duurt tussen de 20 en 90 minuten. Een totale massage duurt 90 minuten en een deelmassage duurt vanaf 20 minuten. Hoe vaak is afhankelijk of het een preventief of behandelend (bij klachten) consult is, hoe iemand reageert op een massage, hoe zijn/haar herstellend vermogen is. Afhankelijk van je inspanningen, kun je kiezen voor 1x in de week je spieren te laten losmaken of 1x in de 14 dagen. Bij het intake gesprek, welke je altijd voor de 1e behandeling zult voeren met een gediplomeerde sportmasseur, wordt het volgende besproken: wie bent u, wat doet u voor werk/opleiding, in de vrije tijd. Als het nodig mocht zijn wordt de gezondheidsvoorgeschiedenis besproken. Wensen en verwachtingen komen aan bod evenals of de sportmasseur hieraan kan voldoen. Ergo advies kan gegeven worden met betrekking tot de thuis of werksituatie. Met een functieonderzoek wordt de uitgangssituatie bekeken en kunnen (pijn)klachten onderzocht worden. Alles wordt opgeschreven en bewaard in een dossier, mits de klant daar geen bezwaar tegen heeft. Gezamelijk wordt er een behandelplan opgesteld om een effectief resultaat te kunnen boeken dat ook zichtbaar wordt in het dossier.

      Kortom, een bezoek aan de sportmasseur is dan ook ten alle tijden, voor alle mensen, sporter of geen-sporter, meer dan de moeite waard.
      Vraag het maar aan je spieren!
     

    Blessurepreventie

      Blessurepreventie:
      Blessurepreventie is het bevorderen van de weerbaarheid tegen risico's van het verkrijgen van blessures bij het bedrijven van een sport. Blessurepreventie zorgt evoor het gezonde lichaam gezond houden. Er zijn 3 niveaus van preventie:

    • Primaire preventie
    • :
      Het voorkomen van de primaire oorzaak van het ontstaan van blessures, zonder dat er klachten zijn.
    • Secundaire preventie
    • :
      Het vroegtijdig ingrijpen bij de eerste tekenen van blessure vorming en overbelasting.
    • Tertiaire preventie
    • :
      Het nemen van maatregelen ter voorkoming van overbelasting in alle stadia van een blessure. Door overbelasting tijdig te herkennen kan erger voorkomen worden.

      Blessurepreventie is het totaal aan maatregelen, dat de sportmasseur kan nemen, om schade aan de gezondheid ten gevolge van sportbeoefening te voorkomen. Blessures ontstaan als de belastbaarheid van de sporter verminderd is of de belasting te hoog is. Preventie betekent het optimaal afstellen van factoren van belasting en belastbaarheid.

      In de praktijk bestaat blessure preventie uit de volgende onderdelen:

    • Sporthygiëne

    • Verzorging

    • Sportmassage


    • A) Sportgerichte blessurepreventie:
      De sport laat vaak al zien welke blessures kunnen ontstaan. De sporter moet leren daarmee om te gaan zodat blessures kunnen worden voorkomen. Bij bepaalde sporten zie je ook specifieke blessures optreden: voetbalknie, tennis elleboog
      B) Niveau / intensiteitgerichte blessurepreventie
      Individuele topprestatie is een synoniem voor topbelasting, op welk niveau je sport is ook van belang voor de begeleiding, daarbij maakt het niet uit of je aan topsport doet of recreatief sport.
      C) Individueel gerichte blessurepreventie
      Wat is iemands individuele belastbaarheid, welke factoren spelen er mee, dit zijn dingen waar de sportmasseur rekening mee houdt wanneer hij/zij iemand gaat begeleiden.
     

    Tapen / Bandageren

      Tapen & Bandageren:
      Dit is één van de hulpmiddelen om belasting en belastbaarheid aan elkaar aan te passen. Het is het belangrijkste om door training de belastbaarheid te vergroten. Maar middels tapen/bandageren kunnen zwakke schakels verstevigd worden, waardoor training eerder hervat kan worden. Een tape of bandage verzwakt een gewricht namelijk niet, mits dit op de juiste manier toegepast wordt. Het ondersteunt juist een gewricht of spier tijdens een periode van verminderde belastbaarheid.

      Uit het functie onderzoek blijkt:
    • Hoe een gewricht gesteund moet worden

    • Welke beweging(en) gesteund moet(en) worden

    • In hoeverre een spier geholpen moet worden in zijn functie


    • De kracht van het bandageren: functies blijven gehandhaafd zonder overbelasting, daarom: Functionele bandage

      Soorten tapes en bandages:
      Functionele bandages onder te verdelen in licht, middel en zwaar:

    • Licht; ter preventie van blessures

    • Middel; bij een bestaande overbelasting om de belastbaarheid te vergroten

    • Zwaar; voor blessures die hersteld zijn, maar nog ondersteuning nodig hebben bij belasting


    • Tenslotte heb je nog Eerste hulp bandages (acuut trauma dat verbonden moet worden) en Specifieke bandage of brace. Deze laatste wordt gebruikt wanneer een gewricht tijdens belasting ondersteuning nodig heeft voor een langere periode. Dit is dan vaak een betere en goedkopere oplossing.
    Telefoon 055-5050477 | Sportmassage Apeldoorn | KvK 08132026 | © 2016 Sportmassage Apeldoorn. Alle rechten voorbehouden.